Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlRoosevelt Kliniek is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering

Huidkanker

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder blanke mensen. Kanker ontstaat doordat de lichaamcellen zich ongeremd blijven delen. Dit gebeurt ook bij huidkanker.

Het aantal patiënten met huidkanker neemt elk jaar toe. In 2000 waren er ongeveer 21.000 nieuwe gevallen van huidkanker per jaar, in 2009 kwam dat aantal al op 37.000. Jaarlijks overlijden gemiddeld 600 mensen aan huidkanker. Naast het aantal patiënten met huidkanker, neemt ook het aantal mensen met een voorstadium van huidkanker, actinische keratosen, toe.

melanoom

In de meeste gevallen is huidkanker het gevolg van te veel blootstelling aan UV-straling. Deze UV-straling komt van nature voor in zonlicht. Daarnaast wordt UV-straling kunstmatig opgewekt in zonneapparatuur als zonnebanken, hoogtezonnen en solaria. Als de huid te vaak en te lang aan UV-straling wordt blootgesteld kunnen de huidcellen beschadigen. Op langere termijn kan hierdoor huidkanker ontstaan.

Iedereen kan huidkanker krijgen. Maar er zijn wel factoren bekend die het risico op huidkanker duidelijk verhogen. Naast de hoeveelheid UV-stralen die je huid opvangt tijdens je leven, speelt het huidtype ook een rol. Mensen met een lichte huid die snel verbranden in de zon, hebben een groter risico huidkanker te ontwikkelen dan donkere mensen met veel pigment in hun huid. Bij het risico op melanoom, heb je bij heel veel moedervlekken (meer dan vijftig) een hoger risico om een melanoom te ontwikkelen. Mensen die medicijnen slikken die het immuunsysteem onderdrukken, bijvoorbeeld na een orgaantransplantatie, hebben een verhoogd risico op huidkanker, vooral het plaveiselcelcarcinoom. Daarnaast zijn sommige vormen van huidkanker erfelijk.

De meest voorkomende aanwijzing voor huidkanker is een verandering op de huid, zoals een ruw plekje dat niet weggaat, een wondje dat niet geneest of een verandering in de kleur of grootte van een al bestaande huidafwijking. Niet alle vormen van huidkanker uiten zich op dezelfde manier. Soms verschijnt er een wasachtig, bleek, glad, glanzend bultje. In andere gevallen ontstaat er een stevige rode knobbel die soms kan bloeden of een korst kan vormen.

De meest voorkomende vormen van huidkanker zijn basaalcelcarcinoom, plaveiselcelcarcinoom en melanoom.

Heeft u een vraag of wilt u een afspraak maken?