Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlRoosevelt Kliniek is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering

BeneBellum – hét pigment behandelplan

De Benebellum®-behandelplan bestaat uit producten voor behandelingen die de huidtherapeut uitvoert en producten voor thuisgebruik voor jouzelf. De combinatie van deze producten vormt een sterke tool in de strijd tegen hyperpigmentatie en kan tot zichtbare huidverbetering leiden.

benebellum pigment

Wat zijn hyperpigmentatie en melasma?

Op het moment dat de huid overmatig pigment aanmaakt, spreken we van hyperpigmentatie. Hyperpigmentatie komt het meest voor bij vrouwen met een (licht) getinte huid (huidtypes 4-6). Uit onderzoek blijken verschillende risicofactoren een rol te spelen bij het ontstaan van hyperpigmentatie, bijvoorbeeld genetische aanleg, zonlicht, geslacht, leeftijd, hormonen, zwangerschap, schildklierafwijkingen, medicatie en cosmetische producten.

Als de hyperpigmentatie een hormonale oorzaak heeft, wordt het melasma genoemd (ook wel bekend als ‘zwangerschapsmasker’). Melasma kenmerkt zich door donkere, onregelmatig gevormde vlekken op wang, neus, bovenlip en/of voorhoofd. Hyperpigmentatie of melasma kunnen oppervlakkig zijn (epidermaal) of dieper in de huid liggen (dermaal), of een combinatie van beide zijn.

De meest voorkomende vorm van hyperpigmentatie is de epidermale (oppervlakkige) vorm, waarbij het pigment (melanine) is verspreid over de epidermis. Bij dit type hyperpigmentatie is een oppervlakkige behandeling met een AHA-peeling (Lumpeel Cosmo) meestal al effectief. Heb je een gemengde of dermale (diepliggende) vorm van hyperpigmentatie, dan zal een wat intensievere behandeling met een TCA-peeling (Lumpeel) gewenst zijn.

Wat is de oorzaak van hyperpigmentatie?

De onderliggende oorzaak van hyperpigmentatie is een overmatige activiteit van de melanocyten (de pigmentvormende cellen). Deze overactiviteit kan verschillende oorzaken hebben: niet alleen krijgen melanocyten (bepaald type huidcellen) signalen om grote hoeveelheden melanine aan te gaan maken, het kan ook veroorzaakt worden door afbraak van collageen, afwijkingen in de huidbarrière, oxidatieve stress (een teveel aan vrije radicalen) en/of zonlicht (niet alleen uva en uvb, maar ook en vooral HEV (High Energy Visible)-licht, het zogenaamde ‘blue light’ dat wordt afgegeven door kunstlicht zoals van beeldschermen).

Recent onderzoek (M.C. Daniel et.al, 2018) naar huidschade laat zien dat uva/uvb samen verantwoordelijk zijn voor 5,1% en HEV voor maar liefst 39% van alle schade aan de huid die wordt veroorzaakt door straling.

De rol van tranexaminezuur, hexylresorcinol, vitamines A, C, E en bluelight-filter

Jarenlang onderzoek naar de oorzaak en behandeling van hyperpigmentatie en melasma heeft de effectiviteit van deze ingrediënten aangetoond.
Tranexaminezuur is een aminozuur dat een ‘lightening’ effect geeft en roodheid door vaatingroei vermindert.
Vitamines A, C en E zijn sterke antioxidanten die ontstekingsremmend werken en celvernieuwing, wondgenezing en collageenvorming stimuleren. Ook wordt pigmentaanmaak afgeremd door toepassing op de huid van hooggeconcentreerde vitamine C.
– Hexylresocinol is een organische stof die pigmentaanmaak afremt, een ontstekingsremmende werking en een pijnstillend effect heeft.
Bluelight-filter beschermt de huid tegen de schadelijke invloed van HEV (High Energy Visible)-licht dat bijvoorbeeld door beeldschermen wordt geproduceerd en een groot aandeel (8x meer dan uva/uvb/uvc) heeft in het ontstaan van schade aan de huid door licht.

Hoe ziet een behandelplan eruit?

Een behandelplan met Benebellum® wordt afgestemd op een aantal persoonlijke factoren, zoals welk type huid je hebt, de dikte van je huid en of het pigment oppervlakkig of diep in je huid ligt. Producten voor (8 weken) thuisgebruik die deel uitmaken van dit behandelplan zijn bijvoorbeeld:

– een Lightening Cleanser Foam (Tx Foam)
– een hooggeconcentreerd Vitamine C-serum 18% (Lumina)
– een beschermde dagcrème met actieve ingrediënten en SPF 30 of 50 (Fulgora 30/50)
– een voedende nachtcrème met actieve ingrediënten (Lumina Vit A+E)

Daarnaast zal je cosmetisch behandelaar een aantal professionele behandelingen uitvoeren. Een chemische peeling en toediening van een oplossing met tranexaminezuur (door middel van microneedling) maken hier deel van uit.

Chemische peelings verwijderen dode huidcellen en zorgen voor een gecontroleerde vernietiging van epidermis en/of dermis om deze te stimuleren en vernieuwing van huidcellen te bevorderen. Hierdoor wordt de huid egaler, pigmentvlekken nemen af, poriën worden minder zichtbaar en de huid zal zich vernieuwen en verjongen.

Microneedling is het maken van minuscuul kleine gaatjes in de huid in combinatie met het toedienen van een oplossing van tranexaminezuur en antioxidanten. Door deze behandeling ondergaat de huid veranderingen die nodig zijn om de huid lichter te maken.

Verwachting

Voor een goede, bevredigende huidverbetering moet een flink deel van de opperhuidcellen worden vervangen door nieuwe. De mate van vervelling hangt ook af van de gebruikte peeling. Tussen dag 3 en 5 vervel je doorgaans het meest.

Dag 1 Je huid voelt droog aan, er is nog weinig te zien.
Dag 2 Je huid voelt strak en droog aan. Er kunnen donkere vlekken zichtbaar zijn op de plekken waar pigment zat.
Dag 3 De vervelling begint, eerst rond de mond en van daaruit verder. Eventuele vlekken “vallen” ook van je huid.

Het vervellen duurt doorgaans 2-3 dagen. Daarna zijn er alleen nog wat restvelletjes in de haargrens en rond de neus te zien. Je nieuw huid is zichtbaar verbeterd, egaler geworden en straalt!

Wanneer kan ik geen peeling ondergaan?

Je kunt (nog) geen peeling ondergaan wanneer je

– ontstekingen/infecties hebt (ook actieve acne en actieve herpes (bijv. een koortslip)). In dit geval kan je arts je medicatie voorschrijven.
– insulineafhankelijke diabetes mellitus hebt en snel ontregeld bent,
– immunologische aandoeningen/een verminderd immuunsysteem hebt,
– een aandoening van het bindweefsel hebt, zoals het Ehlers Danlos Syndroom,
– kanker hebt en daarvoor onder behandeling bent,
– last hebt van keloïdvorming (hypertrofische littekens),
– nier-, luchtweg-, lever- of cardiale aandoeningen hebt,
– verse littekens of wonden in het behandelgebied hebt,
– een verleden hebt met radiotherapie in het gezicht,
– zwanger bent of borstvoeding geeft,
– een beschadigde huid door harsen hebt, of recent ontharingscrème hebt gebruikt,
– als je isotetrenoïne (oraal) hebt gebruikt, kun je doorgaans 6 maanden na afronding van de kuur behandeld worden.

Wat kan ik zelf doen voor een maximaal resultaat?

– Je gepeelde huid is kwetsbaar én vatbaar voor het opnieuw ontstaan van pigment.

Volg daarom zorgvuldig het Post Peel Care-voorschrift op(2x 4 weken na de peeling behandeling):

– 2 maal daags gebruik van Tx Lightening Foam Cleanser,
– 2 maal daags Lumina Vit. C 18% Serum (indien de huid te droog wordt stap over naar 1 maal daags gebruik),
– aanbrengen van Fulgora SPF 30 of 50 in de ochtend
– en Lumina Vit. A+E crème voor de nacht.

– Stop met het gebruik van je eigen dag- en nachtcrèmes. Deze crèmes bevatten vaak irriterende stoffen, zoals parfums en zuren, die kunnen leiden tot ontstekingsreacties.
– Vermijd tot 2 weken na een peelingbehandeling activiteiten in hoge temperaturen (zoals sauna, hammam, zonnebank, zonnebaden).
– Trek niet aan loszittende velletjes; hiermee beschadig je de nieuwe huidlaag en kunnen er wondjes ontstaan die weer kunnen leiden tot een pigmentvlek.
– Wij adviseren je om, vanaf de eerste peelingsessie tot twee weken na de laatste, geen peelings of scrubs thuis te gebruiken of dergelijke behandelingen te ondergaan in een andere kliniek of schoonheidssalon.

Verder

– Let op bij gebruik van tretinoïnecrème (vitamine A-zuur ofwel retinol), glycolzuur en benzoylperoxide (veelgebruikte ingrediënten in anti-agingcrèmes), want die kunnen de doorlaatbaarheid van je huid verhogen. Je kunt dan wel een peeling ondergaan, maar meld dit aan je behandelaar. In bepaalde gevallen wordt zelfs aangeraden dit als voorbehandeling te gebruiken.
– Tot 2 maanden na de peeling wordt laserontharing afgeraden.
– Mannen kunnen zich op de dag van de behandeling beter niet scheren.

Heeft u interesse of wilt u meer te weten komen?

Dan kunt u een vrijblijvend intakeconsult inplannen met onze huidtherapeut via 088-2351000, info@rooseveltkliniek.nl of neem contact op via het contactformulier.

Tarieven

De tarieven van de verschillende huidtherapeutische behandelingen kunt u hier terugvinden.

Heeft u een vraag of wilt u een afspraak maken?