Wat is een Candida infectie ?

Een Candida infectie is een schimmelinfectie van de eikelhuid (=balanitis).  In het verleden kwam het voor bij mannen die op vroege leeftijd suikerziekte kregen. Tegenwoordig wordt de aandoening vaker gezien bij (jonge) seksueel actieve mannen, bij wie de vrouwelijke partner een chronische Candida infectie heeft aan de vagina.

Hoe ziet het eruit ?

Rode vlekjes, bultjes of zelfs wit-gele puskopjes met witte randschilfering op de eikelhuid. Vaak is niet alleen de eikelhuid aangedaan maar ook de (binnenzijde) voorhuid en de penishuid. In ernstige gevallen is er een wit beslag over de gehele penishuid met kleine wondjes en kloofjes. Soms zijn er jeukklachten.

Hoe ontstaat het?

Candida infectie wordt veroorzaakt door de gistsoort Candida albicans. Er zijn een aantal risicofactoren bekend voor het krijgen van een Candida balanitis. Dit zijn onder andere verstoring van de plaatselijke bacteriële flora door bijv. frequent gebruik van zeep en breedspectrum antibiotica; slechte hygiëne, het hebben van andere vormen van ontsteking aan de penis, plasbuisontsteking, urine-incontinentie en verminderde afweer door andere ziekten of medicatiegebruik.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is de diagnose op basis van de zichtbare afwijkingen te stellen. Soms wordt er een uitstrijkje gemaakt en deze onder de microscoop bekeken. Bij twijfelgevallen kan er ook kweekje worden gedaan van de huidschilfers/-beslag.

Hoe wordt Candida balanitis behandeld ?

Behandeling is meestal effectief met een lokaal antischimmelcreme. In hardnekkig of ernstige gevallen wordt het antischimmelmiddel in de vorm van een tablettenkuur voorgeschreven.
Om een candida infectie te voorkomen is het belangrijk de penis niet te vaak te wassen met zeep. Alleen dagelijks wassen met water is voldoende.