Huidflapjes (marisken, skintags)

Huidflapjes bij de anus, oftewel marisken of skintags, zijn onschuldige huidaanhangsels/plooien rond de anus. De huidflapjes kunnen pijn, irritatie en jeuk opleveren. Soms is het lastig het gebied goed schoon te houden, waardoor en restjes ontlasting achter blijven.

Huidflapjes (marisken, skintags)

Oorzaken en symptomen

Het is niet precies duidelijk hoe marisken ontstaan, aangenomen wordt dat een mariske een eindtoestand is van een gestolde oppervlakkige ader, die rondom de anushuid is gelegen of een aan het uiterste einde van de endeldarm gelegen aambei (hemorroïd) (medische term: perianale trombose of getromboseerd hemorroïd). Zo’n getromboseerde ader of hemorroïd kan ontstaan bij mensen met obstipatie klachten of met aambeien.  Door veel persen tijdens de stoelgang kunnen de adertjes rondom de anushuid uitzetten. Dit is te vergelijken met spataders. Deze uitgezette adertjes kunnen gaan bloeden, waarna een onderhuidse bloeding (hematoom) ontstaat. De bloeding stolt vervolgens spontaan. Op termijn verdwijnt het bloedstolseltje en er kan zich dan een huidflapje, of mariske, ontwikkelen. Het is niet altijd duidelijk hoe de marisken ontstaan zijn en is er geen duidelijke aanleiding voor aan te wijzen.

Onderzoek en diagnose

Tijdens de eerste afspraak neemt de chirurg/proctoloog uw klachten met u door.

Wanneer u komt vanwege hinderlijke huidflapjes beoordeelt de proctoloog de buitenzijde van de anus en wordt tevens een anaal onderzoek uitgevoerd. De proctoloog zal eerst de anus bekijken en deze met de vinger onderzoeken. Daarna wordt een zogenaamde proctoscoop (doorzichtig kijkertje) naar binnen gebracht waarmee in de anus en het laatste stukje van de endeldarm kan worden gekeken. Dit kan een drukkend gevoel geven maar is over het algemeen goed te verdragen. Het gehele onderzoek duurt circa 10 minuten.

Aan de hand van de bevindingen wordt er samen met u een behandelplan opgesteld en kan er mogelijk, in overleg met u, meteen een behandeling plaatsvinden.

Soms levert het proctologisch onderzoek onvoldoende informatie op en is een aanvullend (darm)onderzoek noodzakelijk. Wij overleggen dan met uw huisarts over de vervolgstappen.

De behandeling

De behandeling is eenvoudig. De anale huidflapjes worden onder plaatselijke verdoving verwijderd. Afhankelijk van de uitgebreidheid kan dit in 1 behandeling of zijn er meer behandelingen voor nodig. U kunt na de ingreep enige dagen een pijnlijk of branderig gevoel houden, met name tijdens en na de ontlasting omdat de huid ter plaatse gevoelig is. Na ongeveer een week zijn de pijnklachten meestal verdwenen en is het wondje goed genezen.