Acne en acne littekens

Acne is een huidaandoening waarbij de huid meer huidvet(talg) aanmaakt dan normaal. Daarnaast is de huid vaak verdikt en kunnen dode huidcellen niet goed afschilferen. Uiteindelijk resulteert dit tot een verstopping van de talgklier, waarbij vaak een bijkomende bacterie zorgt voor de rode ontsteking(en) in de huid.

acne huidtherapie
Acne behandeling zonder medicatie
Indien nodig advies van dermatoloog voor uitgebreide therapie
Actieve samenwerking tussen huidtherapeut en dermatoloog

Acne en acne littekens

Acne komt voornamelijk voor in het gezicht, maar het kan zich ook op de rug, schouders of borst voordoen. Vaak komt acne het meest voor bij jongeren rond de puberteit, maar ook in de latere levensjaren kan het zich nog aandienen. Ernstige acne kan littekens veroorzaken in de vorm van diepe putjes, rode vlekjes of donkere vlekjes.
Acne kenmerkt zich over het algemeen door;
– Mee-eters
– Rode bultjes,
– Puistjes
– Onderhuidse ontstekingen

Acne kan verschillende oorzaken hebben en de precieze oorzaak is niet altijd even goed aan te wijzen. De factoren die invloed kunnen hebben op het ontstaan van acne zijn hormonale factoren, genetische factoren, stress, voeding of het gebruik van ongeschikte cosmetica/huidverzorgingsproducten.

Acne en acnelitteken behandeling in de Roosevelt Kliniek

De belangrijkste behandeling bij acne is het reinigen van de verstopte talgklieren. Daarnaast kunnen behandelingen geadviseerd worden voor het verwijderen van eventuele littekens en (rest) pigmentvlekjes.

Bij een eerste intakeconsult zal de huidtherapeut een behandelplan opstellen. Hierbij wordt gekeken naar uw situatie en wat voor u de juiste volgorde is qua behandeling voor het beste resultaat. Tevens wordt gekeken naar uw huidverzorgingsroutine. Aan de hand daarvan worden thuisverzorgingsproducten geadviseerd om de acne te voorkomen en de huid voor te bereiden op komende behandelingen.

Dieptereiniging

De huid wordt bij een dieptereiniging nagelopen op acneplekjes. Deze worden met behulp van wat druk rondom de plekjes verwijderd. Soms is een klein prikje nodig om een plekje gemakkelijker te doen verwijderen. Door de plekjes vroegtijdig te verwijderen, wordt voorkomen dat er grotere ontstekingen in de huid kunnen ontstaan.

Chemische peelings

Met behulp van een peeling wordt de bovenste huidlaag verweekt, waardoor de afschilfering van de huid wordt gestimuleerd. Hierdoor kunnen acneplekjes minder makkelijk ontstaan. Tevens zijn er peelings die daarnaast de talgproductie verminderen. Na meerdere behandelingen zal de huid minder snel verstopt raken en worden er minder acneplekjes aangemaakt. Meer informatie over peelings kun u hier vinden.

TCA peelings

Een huidbehandeling met de TCA peeling heeft als doel de huid zichtbaar te verbeteren. De TCA peeling doet de huid sneller laten afschilferen en versnelt de natuurlijke huidprocessen. De TCA peeling wordt in kuurverband aangeboden om optimaal resultaat te bewerkstelligen.

Microneedling met Dermapen4

Acne littekens kunnen gemakkelijk en zonder al te veel downtime behandeld worden met behulp van microneedling met de Dermapen4. Doordat minuscule kanaaltjes in de huid worden gemaakt worden in de huid diverse actieve groei- en helende factoren getriggerd. Hierdoor wordt de collageen en elastine aanmaak versneld. De huid hersteld, verfraaid en vernieuwd zich, waardoor littekentjes minder zichtbaar worden tot nagenoeg verdwijnen. Meer informatie kunt u hier vinden.

Fractionele lasertherapie

Wanneer de acne (diepere) littekens heeft achtergelaten kan de huid behandeld worden met de fractionale CO2 laser. Deze laser zorgt met behulp van warmte en kleine gaatjes in de huid ervoor dat er collageen en elastine aanmaak in de huid wordt gestimuleerd. Na enige tijd ervaart u dat de huid egaler is. De fractionele CO2 laserbehandeling wordt verricht door de dermatoloog. Meer informatie kunt u hier vinden.

Wat kunt u zelf doen?

Probeer zo min mogelijk zelf aan de ontstekingen/plekjes te zitten. Dit kan de acne verergeren of zelfs leiden tot littekens.

Een goede verzorging van de huid is erg belangrijk. Gebruik (gezichts)verzorging die de acne helpt te verminderen. De huidtherapeut kan u helpen een goed behandelplan op te stellen voor thuis. Gebruik bijvoorbeeld de acnelijn van Tebiskin op basis van fruitzuren die de huid helpen met afschilferen van dode huidcellen en ontstekingen verminderen.

Voorkom tevens extra schade aan de huid door de zon met behulp van een goede zonnebrandverzorging. Bijvoorbeeld de Tebiskin UV osk SPF 30 of UV-Sooth SPF 50.

Vergoeding?

Een acne (litteken) behandeling kan vergoed worden vanuit het aanvullende pakket van uw zorgpolis. Het bedrag wat voor deze behandeling wordt vergoed verschilt per pakket en per zorgverzekering. Wilt u hiervoor meer weten? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Heeft u interesse of wilt u meer te weten komen?

Dan kunt u een vrijblijvend intakeconsult inplannen met onze huidtherapeut via 088-2351000, info@rooseveltkliniek.nl of neem contact op via het contactformulier.

Tarieven

De tarieven van de verschillende huidtherapeutische behandelingen kunt u hier terugvinden.

Acne behandeling zonder medicatie
Indien nodig advies van dermatoloog voor uitgebreide therapie