Botox behandeling tegen zweten

Heb je last van overmatig zweten? Een behandeling met botox is een goede tijdelijk oplossing om het overmatig zweten tegen te gaan. U kunt op deze pagina meer lezen over een behandeling met botox of maak direct een afspraak.

overmatig zweten

Wat is botox?

Uit de bacterie Clostridium botulinum, die met moderne methoden gekweekt wordt, kan het botuline toxine eiwit worden verkregen. Wanneer botuline toxine in lage doseringen wordt ingespoten, heeft het een verlammende werking en blokkeert het toxine op deze manier de zenuwuiteinden van de zenuwen die signaaltjes doorgeven aan de eccriene zweetklieren. Hierdoor wordt voorkomen dat de klieren zweet produceren.Botox wordt al jaren veilig toegepast in de cosmetische dermatologie waarbij het veelvuldig gebruikt wordt als anti-rimpel behandeling, waar het de spiertjes in het gezicht stil legt.

Waarvoor is het geschikt?

De behandeling met botox tegen overmatig zweten is vooral geschikt voor de oksels en wordt uitgevoerd door de dermatoloog. Ook kan botox worden toegepast voor overmatig zweten op de handpalmen en voetzolen, dit is echter wel vaak pijnlijk. Daarnaast kunnen locaties als het hoofd en bilnaad ook met botox injecties worden behandeld. Het effect duurt zo’n 3-9 maanden waarna de hyperhidrosis weer terug komt en de injecties herhaald zullen moeten worden.

Voor wie is het niet geschikt?

Een botox behandeling wordt niet uitgevoerd als u zwanger bent of borstvoeding geeft. Ook is botox niet geschikt wanneer u bekend bent met een spierziekte of zenuwaandoening.

Voor de behandeling

Het is belangrijk dat u doorgeeft aan de dermatoloog of u overgevoelig (allergisch) bent voor jodium of medicijnen. Ook is het van belang te melden welke medicijnen u gebruikt. Als u behandeling van uw oksels krijgt, scheert u deze 3-4 dagen van te voren en daarna niet meer. Trek niet uw beste kleding aan, omdat er soms kleine vlekjes in de kleding kan komen.

De behandeling

De behandeling met botox vindt plaats op de polikliniek dermatologie. Bij sommige patiënten doen we eerst een test met jodium en zetmeel om te zien waar het meeste zweet vandaan komt. Hiermee kunnen we zien welke plaatsen behandeld moeten worden. Daarna brengt de dermatoloog met een naaldje de botox in de huid. Meestal krijgt u zo’n twintig injecties per locatie. Dit kan even gevoelig zijn. De behandeling duurt in totaal ongeveer een half uur.

Na de behandeling

Na de behandeling gaat u naar huis. Het is in sommige gevallen verstandig om niet zelf naar huis toe te rijden, dus laat u dan rijden of kom met het openbaar vervoer (bijv behandeling van de handen). Op de dag van de behandeling is het niet goed om bloedverdunnende pijnstillers te nemen zoals ibuprofen en aspirine. Paracetamol mag wel gebruikt worden. U mag op de dag van behandeling ook geen antibiotica innemen. Het resultaat van de behandeling is na 2 weken optimaal en houdt gemiddeld 6 maanden aan.

Bijwerkingen

De kans op vervelende bijwerkingen van een botox behandeling is heel klein. Bijwerkingen kunnen zijn: bloeduitstortinkjes op de plaats van de prikken of een slap gevoel op de behandelde plekken. Deze bijwerkingen zijn slechts tijdelijk en zijn niet gevaarlijk voor uw gezondheid. Daarnaast bestaat er altijd een kleine kans op infecties bij injecties. Om het infectierisico zo klein mogelijk te houden desinfecteren de artsen van de Roosevelt kliniek de huid altijd goed voordat ze de botox toedienen. Raadpleeg wel uw dermatoloog indien u een infectie vermoed. Indien er een bijwerking optreedt doet dit niets af aan het effect van de botox.

Kosten en vergoeding

De behandeling van overmatig zweten door middel van botox injecties wordt niet standaard vergoed door de zorgverzekeraar. U komt alleen in aanmerking voor vergoeding indien u ernstige maceraties (kapot gaan van de huid door verweking) of ernstige chronische infecties van de huid door het zweten heeft. Bijna niemand voldoet echter aan deze criteria.

Wel kunnen de consultkosten door de zorgverzekeraar vergoed worden (denk wel aan uw jaarlijkse eigen risico). U heeft hiervoor wel een verwijzing van de huisarts nodig. De kosten van de botox komen nog wel voor eigen rekening.  De zelfgemaakte kosten van de botox behandeling voor overmatig zweten, kunt u wel opgeven bij de belastingdienst als zorgkosten.

Een overzicht van de tarieven vindt u in onze prijslijst.

Vragen

Hebt u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kunt uw vragen stellen aan uw behandelend arts van de Roosevelt kliniek of neem direct contact op voor meer informatie.