Anale kloof (anale fissuur)

Een anuskloofje of scheurtje (medische term: fissura ani) is een wondje in de anus, vaak aan de achterzijde (kant van de bilspleet) gelegen. Dit is zeer pijnlijk, met name tijdens en na de stoelgang, en kan ook voor bloedverlies zorgen. De pijn houdt soms tot enkele uren na het toiletbezoek aan. Mensen zien er dan ook vaak tegen op om naar het toilet te gaan.

Anale kloof (anale fissuur)

Oorzaken en symptomen

Vaak is sprake van een combinatie van een sterke sluitspier en een periode van harde ontlasting (obstipatie), waardoor (hard) geperst moet worden om de ontlasting ‘naar buiten te krijgen’. Door de druk op de wand kan een anale kloof (scheurtje) ontstaan.

Onderzoek en diagnose

Tijdens de eerste afspraak neemt de chirurg/proctoloog eerst de klachten met u door.

Om de oorzaak van uw anale kloof vast te stellen, voert de arts vervolgens een anaal onderzoek uit. De proctoloog zal eerst de anus bekijken en indien mogelijk deze met de vinger onderzoeken. Als dit niet te pijnlijk is zal vervolgens een zogenaamde proctoscoop (doorzichtig kijkertje) naar binnen gebracht waarmee in de anus en het laatste stukje van de endeldarm kan worden gekeken. Dit kan een drukkend gevoel geven maar is over het algemeen goed te verdragen. Het gehele onderzoek duurt circa 10 minuten. Als het eerdere onderzoek met de vinger reeds te pijnlijk is, wordt het onderzoek met de proctoscoop achterwege gelaten en mogelijk in een later stadium alsnog verricht.

Aan de hand van de bevindingen wordt er samen met u een behandelplan opgesteld.

De behandeling van een anale kloof kan bestaan uit: