Lipoom – vetbult

Wat is een lipoom?

Een lipoom is een onderhuidse vetbult die geheel goedaardig is, bestaande uit vetcellen. Het voelt aan als een vaste tot harde bult onder de huid. Het doet over het algemeen geen pijn. Maar wanneer de vetbult goed doorbloed is (angiolipoom) kan er toch pijn aanwezig zijn. Er zijn personen die aanleg hebben voor het ontwikkelen van meerdere lipomen.

lipomen

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Een dermatoloog kan deze diagnose vaak stellen door goed te kijken en de huid te voelen (palperen).

Indien het lipoom op een lastige locatie zit, of indien het lipoom erg groot is kan aanvullend echoscopie worden verricht.

Hoe wordt een lipoom behandeld?

Een lipoom behoeft in principe geen behandeling. Echter kunnen er verschillende redenen zijn dat de arts of de patient de afwijking toch wil hebben verwijderd, bijvoorbeeld omdat de arts twijfelt over de aard van de aandoening, de patient er pijn aan heeft of mechanisch klachten geeft.

Het lipoom kan dan behandeld worden door middel van extirpatie, waarbij een klein sneetje in de huid wordt gemaakt, waardoor het lipoom verwijderd kan worden onder lokale verdoving.

‘’Ik had last van een zwelling onder de huid. Het bleek te gaan om een vetbult. Dokter Genders heeft deze snel en netjes verwijderd.’’

Arjan, 44 jaar