Cryotherapie

Cryotherapie betekent koude (cryo) therapie. Bij de methode wordt gebruik gemaakt van zeer koude, vloeibare stikstof (-196˚C). De vloeistof wordt meestal op de afwijking gesprayed of met behulp van een wattenstokje op de afwijking aangebracht. Hierdoor worden de huidcellen plaatselijk bevroren.

Behandeling

Het gevolg van de bevriezing is dat de huidcellen afsterven, waardoor de huidafwijking zou moeten verdwijnen. Vaak wordt een huidafwijking twee keer kort achter elkaar bevroren. Soms moet voordat de huid bevroren wordt eerst een stukje van de huidafwijking weg worden gekrabd of weggebrand. De behandeling zelf kan pijnlijk zijn.

Cryotherapie is een geschikte methode om goedaardige huidaandoeningen zoals wratten (normale wratten, ouderdomswratten, genitale wratten) en ouderdomsvlekken te behandelen. Ook wordt het gebruikt voor zonbeschadigingen als actinische keratosen.

Na de behandeling

In het behandelde huidgebied kan binnen enkele uren een zwelling ontstaat. Deze zwelling zal na enkele dagen weer verdwijnen. Er kan zich echter ook een blaar vormen. Gedurende verscheidene dagen kan de behandelde plek een wondje worden en zal zich een korst op de wond vormen.

U kunt de wond insmeren met wondzalf en/of afdekken met een pleister. U kunt er gewoon mee douchen. U dient de behandelde plek zoveel mogelijkte beschermen tegen de zon door een zonnebrandcreme met hoge beschermingsfactor om pigmentvorming te voorkomen. Bij eventuele napijn mag u een pijnstiller nemen (bij voorkeur paracetamol). De genezing kan 1 tot 9 weken duren, afhankelijk van de duur van bevriezing, de grootte en de plaats van de behandelde plek.

Wat zijn de bijwerkingen?

Er kan een infectie optreden, dit is echter zeldzaam. De huid wordt dan rood, dik, pijnlijk en kan gaan kloppen en pussen. Het is dan verstandig met uw arts contact op te nemen. Afhankelijk van de diepte van de cryotherapie kan er enige littekenvorming ontstaan.

Dit verschilt van persoon tot persoon (voornamelijk afhankelijk van het huidtype) en van de diepte waarop de afwijking is bevroren. Er kunnen ook kleurverschillen van de huid optreden. Doorgaans wordt voor cryotherapie gekozen, als de kans op nadelige effecten minimaal is.