Huid excisie

Er bestaan verschillende methoden om huidafwijkingen te verwijderen. Een veel gebruikte methode is excisie. Hierbij wordt de huid met de afwijking in zijn geheel weggesneden en wordt de wond hierna gehecht.

Voorafgaande aan de ingreep

De arts zal u voorafgaande aan de ingreep een aantal vragen stellen. Zo is het belangrijk om de voor ingreep aan te geven of u bloedverdunners gebruikt en u een pacemaker of ICD heeft. “]
Ook is het van belang te weten of u bekend bent met allergische reacties op jodium, pleisters of andere middelen of dat u een stollingsstoornis heeft. Dit alles is belangrijk om vooraf te weten voor de dermatoloog, zodat hij hier met de ingreep rekening kan houden.

Hoe gaat een excisie in zijn werk?

Het te verwijderen huidgebied wordt afgetekend met een speciale pen/stift. Het gebied wordt schoongemaakt met een desinfectans en afgedekt met een steriele gatdoek. De huid wordt verdoofd. De prik van de verdoving en het inspuiten van de verdoving kan wat pijn of een branderig gevoel geven. Soms wordt eerst de huid verdoofd, voordat het operatiegebied steriel gemaakt wordt.
De huid wordt vervolgens ingesneden en losgemaakt van de onderlaag (meestal het onderhuidse vetweefsel). Bloedinkjes worden gestelpt door de bloedvaatjes dicht te branden. Dit kan soms een “barbecue-geur” veroorzaken. De wond wordt gehecht. Afhankelijk van de grootte en de locatie van de wond gebeurt dit met onderhuidse en bovenhuidse hechtingen. De onderhuidse hechtingen zorgen voor extra stevigheid en lossen vanzelf op. De bovenhuidse hechtingen moeten verwijderd worden.

Na de ingreep wordt de wond soms extra verstevigd met hechtpleisters en afgedekt met een pleister en/of een verband. De assistent/e en/of arts maakt afspraken met u over de wondverzorging en het verwijderen van de hechtingen.

Na de ingreep

Na de ingreep is het belangrijk dat u rust houdt om de wond optimaal te laten genezen. Afhankelijk van de locatie zullen de hechtingen 7-14 dagen blijven zitten. Wanneer het litteken op een functionele plaats zit zoals de bovenrug, armen, benen of het gezicht is het altijd prettig om iemand mee te nemen zodat u na de ingreep niet zelf naar huis hoeft te rijden.
Daarnaast wordt het afgeraden te sporten totdat de hechtingen verwijderd zijn, om zo optimale wondgenezing te garanderen. Een litteken is wel actief tot een jaar na de ingreep, waarbij massage van het litteken met vaseline een goed effect kan hebben en goede zonbescherming nodig is om langdurige roodheid van het litteken te voorkomen.