Kwaadaardige nageltumoren

Tumoren zijn woekeringen van weefsels. Er zijn goedaardige (benigne) tumoren en kwaadaardige (maligne) tumoren. Ook in het nagelapparaat kunnen verschillende tumoren voorkomen.

De meest voorkomende kwaadaardige tumoren ervan zijn de ziekte van Bowen (voorloper van plaveiselcelcarcinoom), het keratoacanthoom (dit is een speciaal geval want in principe goedaardig), plaveiselcelcarcinoom, verruceus carcinoom en melanoom.

Voor al deze tumoren is chirurgie de meest effectieve behandeling gezien de aard en lokalisatie van de tumoren. Dit dient te gebeuren door een ervaren nagelchirurg.

De ziekte van Bowen

De ziekte van Bowen of ook wel Morbus Bowen genoemd is een in-situ plaveiselcelcarcinoom. Dit wil zeggen dat het geen echt plaveiselcelcarcinoom is en dat het nog niet buiten het “eigen gebied” groeit. Het bevat wel de onrustige kwaadaardige cellen, maar deze zijn nog allemaal op de plaats waar normaal de plaveiselcellen horen te liggen (in de opperhuid). Er is geen sprake van invasieve groei, zoals dat wordt genoemd.

De ziekte van Bowen wordt met name gezien op de armen, benen en de romp, maar kan ook in enkele gevallen op de vingers voorkomen. Het wordt vooral gezien bij mannen van middelbare leeftijd en gek genoeg is meestal een vinger van de linker hand aangedaan. De reden hiervoor is niet goed bekend.

De ziekte van Bowen kenmerkt zich als een scherp begrensde rode verdikte plek, die wat kan schilferen. Soms kan het sterk lijken op een eczeem of psoriasis plek. Op de vinger (rondom of onder de nagel) ziet het eruit als een rode plek of wondje, dat gemakkelijk kapot kan gaan. Ontsteking en korstvorming zijn vaak bijkomstige kenmerken. Ook kan er verkleuring van de nagel aanwezig zijn. Als het onder de nagel zit is er meestal ook sprake van nagelloslating ter plaatse. Risicofactoren voor het ontstaan van een ziekte van Bowen aan de vinger zijn infectie met het humaan papillomavirus type 16 (HPV16) en chronische blootstelling aan röntgenstraling danwel UV straling.

Keratoacanthoom

Het keratoacanthoom is een tumor die meestal wordt gezien op de duim, wijsvinger of de middelvinger. Het begint als een pijnlijk verhoornd tumortje (onder de nagel), wat vervolgens snel groeit in een periode van enkele weken. Het kan ook naar binnen groeien en het bot aantasten van het eindkootje. Soms wordt het veroorzaakt door een beschadiging.

Een keratoacanthoom wordt elders op de huid na een aantal weken weer spontaan minder en verdwijnt dan, dus in feite is het een goedaardige huidtumor. Echter meestal als het op de vinger voorkomt, verdwijnt het niet spontaan en moet de tumor operatief worden verwijderd.

Het is ook zo dat onder de microscoop bij pathologisch onderzoek het erg moeilijk is onderscheid te maken tussen een keratoacanthoom en een plaveiselcelcarcinoom. Het keratoacanthoom wordt daarom als een goedaardige variant van het plaveiselcelcarcinoom gezien die verwijderd dient te worden.

Plaveiselcelcarcinoom

Het plaveiselcelcarcinoom is een kwaadaardige huidtumor (huidkanker) uitgaande van plaveiselcellen (keratinocyten) van de opperhuid. Het is de meest voorkomende kwaadaardige tumor van het nagelapparaat. In de meeste gevallen zijn de vingernagels aangedaan van mannen van middelbare leeftijd.

Een aantal wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat infectie met het humaan papillomavirus type 16 (HPV16) een oorzaak kan spelen in het ontstaan van deze tumor, net als bij de ziekte van Bowen.

Het plaveiselcelcarcinoom kenmerkt zich door een langzaam groeiende, wat wratachtige rondom of onder de nagel, die kapot kan gaan en kan gaan bloeden. Er is vaak zwelling en ontsteking van de nagelwallen te zien. Er kan ook sprake zijn van nagelloslating en aantasting van de nagelplaat. Soms kan er ingroei zijn tot in het botje van het eindkootje. Het plaveiselcelcarcinoom moet altijd chirurgisch verwijderd worden. Er bestaat namelijk een kleine kans (5%) op het ontstaan van uitzaaiingen.

Verruceus carcinoom

Het verruceus carcinoom, ook wel carcinoma cuniculata of carinoma cutis anaplasticum genoemd, is een goed gedifferentieerd, laag-gradig plaveiselcelcarcinoom met de uiterlijke kenmerken van een verruca vulgaris.

Het komt voor op diverse plaatsen zoals de voetzool, de lip, rond de anus en in zeldzame gevallen het nagelapparaat. De tumor bestaat vaak al jarenlang voordat de diagnose gesteld wordt. Gelukkig treedt uitzaaiing naar de lymfklieren zelden op. Wel kan er lokale destructie plaatsvinden doordat de tumor ingroeit in het bot en in de nagel of als gevolg van de chirurgische excisie die moet plaatsvinden.

”Melanoom”

”Het