Paronychia, ontsteking van de nagelwal/nagelriem

De meest voorkomende oorzaak van acute paronychia is een beschadiging van de nagelriem of de nagelwal. Zo’n beschadiging kan relatief klein zijn en ontstaan bij alledaagse handelingen. Voorbeelden hiervan zijn afwassen, een splinter in de vinger, nagelbijten, duimzuigen, ingegroeide teennagel, kunstnagelapplicaties, manicure behandelingen en andere nagelmanipulaties. Door de beschadiging aan de huidnagel-barrière kunnen bacteriën en soms ook schimmels in de plooi tussen de nagelwal en de nagelplaat gaan broeien en een infectie veroorzaken.

paronychia

De bacterie die hierbij het meest gevonden wordt is de Staphylococcus aureus. Bij patiënten die veel met hun vingers in aanraking komen met de mondholte, kunnen er ook andere bacteriën uit de ontsteking worden gekweekt. Paronychia kan ook ontstaan als gevolg van het gebruik van het medicijn isotretinoïne (Roaccutane) voor de behandeling van acne of bij huidziekten voorkomen zoals eczeem of een blaarziekte.

Hoe ziet het eruit?

Meestal is 1 nagel aangedaan. De verschijnselen worden gekarakteriseerd door het acuut, snel ontstaan van roodheid en zwelling met een ongemakkelijk of zeer gevoel, met name bij aanraking. Dit ontstaat meestal in 2 tot 5 dagen na de beschadiging.

Er kan zich pus ophopen. Wanneer de infectie onbehandeld blijft, kan dit zich ontwikkelen tot een subunguaal abces. Dit is een opeenhoping van pus onder de nagelplaat in een afgesloten ruimte waar het pus niet wegkan. Dit gaat gepaard met veel pijn omdat de nagelmatrix (weefsel waar de nagelplaat wordt gemaakt) ontstoken is. Het gevolg hiervan is, is dat de nagelgroei verstoord raakt, waardoor er een tijdelijke of permanente nageldystrofie kan ontstaan. Door de opeenhoping van pus, kan de nagelplaat ook los geduwd worden van het nagelbed. Wanneer een acute paronychia veelvuldig optreedt, kan het zich ontwikkelen in een chronische paronychia.

paronychia2

Het stellen van de diagnose

De diagnose is vaak gemakkelijk met het blote oog te stellen door een dermatoloog. Afhankelijk van de ernst en uitgebreidheid van de infectie zal aanvullend een kweek worden verricht.

Bij gezondheidsmedewerkers moet bij recidiverende infecties ook gedacht worden aan herpetic witlow, een paronychia veroorzaakt door het herpes virus.

Behandeling

Wanneer er zich nog geen opeenhoping van pus heeft gevormd, kunnen warme natte kompressen of de vinger weken in biotex, soda of azijn soms helpen. Pijnstillers kunnen de pijn verminderen.

Bij milde infecties kan behandeld worden met lokale antibiotica (antibacterieel) al dan niet in combinatie met lokale corticosteroïden (ontstekingsremmende hormonen). Door druk op de nagelwal uit te oefenen kan het pus eruit worden geduwd. Dit geeft vaak direct verlichting van de pijnklachten. Als er een abces aanwezig is, is chirurgische behandeling noodzakelijk. Hierbij moet het abces worden opengemaakt en schoongemaakt. In ernstige gevallen is het soms nodig om hiervoor een deel van de nagel te verwijderen.

Wat kan je er zelf aan doen?

Om het ontstaan van een paronychia te voorkomen is het belangrijk om manipulatie van de nagelwal en nagelriem te voorkomen. Nagelbijten, plukken aan de nagel, vingerzuigen en andere belastende handelingen moeten vermeden worden.
De nagels dienen goed verzorgd te worden en de vingers en tenen dienen uiteraard schoon en droog gehouden te worden.

Chronische Paronychia

Wat is chronische paronychia

Chronische paronychia is een chronische ontsteking van de nagelwal op irriterende stoffen, allergenen, bacteriën, gisten en schimmels.

Het kan ontstaan door verschillende oorzaken zoals afwassen, duim(vinger)zuigen, knippen of bijten van de nagelriem of het veelvuldig in contact komen met chemicaliën. Mensen met een huidaandoening op de vingers of tenen, zoals eczeem of psoriasis, hebben ook een verhoogde kans op het krijgen van deze ontsteking.

Hoe ontstaat het?

Bij chronische paronychia is de nagelriem losgeraakt van de nagelplaat, waardoor het gebied tussen de nagelwal en de nagelplaat kwetsbaar wordt voor irriterende stoffen en voor infecties met bacteriën, schimmels en gisten.

Het komt vooral voor bij mensen die werken in wasserettes, bij schoonmakers, afwassers, keukenpersoneel, barkeepers, verpleging en zwemmers. Vaak speelt een infectie met Candida (gist) of bacteriën een rol.

De chronische vorm kan ook ontstaan uit een niet behandelde acute paronychia. Het wordt vaker gezien bij mensen met suikerziekte, omdat zij een slechtere wondgenezing hebben. Ook zijn er een aantal medicijnen die een chronische paronychia kunnen veroorzaken, zoals systemische retinoïden en proteaseremmers bij HIV patiënten (Indinavir, virusremmer).

Hoe ziet het eruit?

De verschijnselen van chronische paronychia zijn nagenoeg gelijk aan die van acute paronychia. Er is sprake van roodheid, zwelling, gevoeligheid, terugtrekking van de nagelwal en afwezigheid of beschadiging van de nagelriem.

Er kan pus onder de nagelwal zitten. Er kunnen een of meerdere vingers of tenen zijn aangedaan, meestal is het de duim, wijsvinger of middelvinger van de dominante hand. De nagelplaat kan verdikt en verkleurd zijn. Lijnen van Beau (dwarse groeven in de nagelplaat)kunnen te zien zijn, als gevolg van een ontsteking van de nagelplaat. In ernstige gevallen kan er een deel van de nagelplaat afwezig zijn.

Hoe wordt de diagnose gesteld

De diagnose wordt gesteld op basis van het chronische verhaal en het klinisch beeld.
Indien een chronische ontsteking niet goed op een adequate behandeling reageert, moet altijd gedacht worden aan iets anders en kan de dermatoloog aanvullende diagnostiek willen verrichten.

Behandeling

Het belangrijkste in de behandeling van chronische paronychia is het vermijden van langdurig contact met water en andere irritantia. De aangedane huid moet behandeld worden met een lokaal corticosteroïd.

Daarnaast moet een onderliggende infectie goed behandeld worden met een antischimmel en/of antibacterieel middel. De huid moet goed verzorgd worden met een vette crème of zalf. Wanneer de behandeling niet goed werkt, kan de aangedane huid van de nagelwal chirurgisch worden verwijderd. Hierbij wordt meestal ook een deel of de gehele nagelplaat verwijderd. Een andere methode is om de huid van de nagelwal open te leggen. Zodoende kan de huid beter kunnen genezen.

Wat kan je er zelf aan doen?

Om chronische paronychia te voorkomen is het belangrijk om beschadiging aan de nagelriem te voorkomen. Patiënten met suikerziekte moeten goed worden ingesteld.

De handen dienen te worden verzorgd met handcrème of lotion na contact met water. Contact met irriterende stoffen moet worden voorkomen door het dragen van handschoenen. Duimzuigen moet worden vermeden.