Balanitis van Zoon

Balanitis van Zoon is een chronische ontsteking van de glans penis (eikel), die voorkomt bij (onbesneden) mannen van middelbare of oudere leeftijd. Hoewel de exacte oorzaak onbekend is, wordt er gedacht dat door ophoping van smegma er chronische irritatie van de glans van de penis en de voorhuid kan ontstaan, wat leidt tot een ontstekingsreactie. Er is tot op heden geen infectie aangetoond als primaire oorzaak. Er kan echter wel in tweede instantie een infectie met een schimmel of bacterie optreden, ook wel secundaire infectie genoemd.

Wat zijn de klachten?

Vaak zijn er geen klachten van jeuk of pijn en zijn er alleen maar huidafwijkingen zichtbaar.

Op de glans penis en soms op de voorhuid, worden een of meerdere scherp begrensde rode nattende en glanzende huidafwijkingen gezien. Soms kan de huid wat kapot zijn en gemakkelijk bloeden.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Over het algemeen is balanitis van Zoon een klinische diagnose waarvoor geen aanvullende diagnostiek nodig is. Echter kan de aandoening soms erg lijken op andere huidaandoeningen als psoriasis, eczeem en lichen planus of op een kwaadaardige huidaandoening.

Indien er twijfel over de diagnose bestaat kan er aanvullend een huidbiopt. Bij verdenkingen op een secundaire infectie kan een banale kweek voor schimmels en bacteriën worden verricht.

Wat is de behandeling

Behandeling bestaat uit hygiëne maatregelen door de glans penis dagelijks te reinigen met water (geen zeep!) om secundaire infecties te voorkomen.

Eventueel kan er een oplossing of crème tegen bacteriën of schimmels worden gebruikt. Daarnaast kan een matig sterk corticosteroïden crème verlichting geven. In hardnekkige gevallen kan in overleg worden gekozen voor circumcisie.

‘’Al jaren heb ik rode afwijkingen op mijn penis waarmee ik niet goed durfde naar de arts te gaan. Gelukkig heb ik toch de stap genomen naar de Roosevelt kliniek en bleek het om een afwijking te gaan die goed te behandelen is.’’

Mitchel, 49 jaar