Balanitis

Balanitis is een ontsteking van de glans penis (eikel). Het is een verzamelnaam van een aantal rode al of niet erosieve afwijkingen van het slijmvlies van de glans penis. Indien ook de voorhuid (preputium) is aangedaan spreekt men van balanoposthitis.

Wat zijn de klachten?

Op de glans penis en soms op de voorhuid, worden een of meerdere rode al dan niet schilferende laesies gezien.

Er kan sprake zijn van jeuk, pijn en zwelling. Soms kan de huid wat kapot zijn en gemakkelijk bloeden.

Verschillende vormen van balanitis

Er bestaan veel verschillende vormen van balanitis. Balanitis is vaak ook een uiting van een huidaandoening die elders op het lichaam ook voorkomt.

Veel bekende oorzaken van balanitis zijn: psoriasis, eczeem, lichen planus, lichen sclerosus, balanitis van Zoon. Daarnaast kan een balanitis veroorzaakt worden door een infectie met bacteriën, schimmels, gisten en virussen

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Over het algemeen is balanitis een klinische diagnose. Indien er elders op het lichaam ook een huidaandoening wordt gezien en de afwijking op de penis hier ook een uiting van is, is het stellen van de diagnose eenvoudig, mits dit door een dermatoloog wordt gedaan.

Bij verdenkingen op een infectie kan een banale kweek voor schimmels en bacteriën worden verricht. Bij twijfel over de diagnose of indien er aan een kwaadaardige huidaandoening wordt gedacht, zal er als aanvullend onderzoek een biopt worden afgenomen.

Wat is de behandeling?

Behandeling is afhankelijk van de oorzaak van de balanitis. Algemene hygiëne maatregelen door de glans penis dagelijks te reinigen met water (geen zeep!) zijn belangrijk om infecties te voorkomen.

Eventueel kan er een oplossing of crème tegen bacteriën of schimmels worden gebruikt. Daarnaast kan een matig sterk corticosteroïden crème verlichting geven.

‘’Fijn dat er nu ook een poli is voor mannen met afwijkingen in het genitaal gebied! ’’

Stijn, 30 jaar